Buscar

Pregunta de Compromís a les Corts sobre la Filosofia

Ja està presentada,

Ací la teniu en format pdf i descàrrega directa


Un aplaudiment per a aquesta formació política valenciana. En esta qüestió tenen molt clar amb qui estan. Moltes gràcies.

Informe Iniciativa Filosòfica

Hola col·legues:

Al llarg dels darrers mesos hem desenvolupat una sèrie d’activitats i iniciatives per donar compliment dels acords de l’assemblea de professors de filosofia celebrada al començament del present curs (30-X-08). Aquella assemblea i la nostra actuació han tingut com a objectiu la recuperació de la tercera hora de filosofia de primer de batxiller. En aquests moments queda clar que tal objectiu no ha estat aconseguit doncs la Conselleria ja ha penjat al web de la generalitat valenciana el que sembla ser l’horari definitiu de batxiller on es manté l’atribució de només dues hores per a Filosofia i ciutadania.

Volem informar-vos dels passos donats:

1) En aquella assemblea decidírem iniciar una campanya de declaracions dels departaments de filosofia dels IES en contra de la reducció horària i dels seus efectes negatius en la formació dels alumnes. A mitjans del mes de març aconseguírem enviar per correu (amb certa col·laboració material de la Facultat de Filosofia) als departaments de filosofia dels IES l’escrit-model per fer aquestes declaracions i també altre model per replegar signatures del professorat de filosofia en el mateix sentit.

2) Des de mitjans del mes d’abril començàrem a rebre en l’adreça que vos facilitàrem les còpies de les declaracions dels departaments de filosofia (els originals de les quals havien estat remeses per aquests prèviament al Conseller d’Educació). També començàrem a rebre les signatures del professorat de filosofia. A començament de juny contàvem amb 110 centres que havien enviat les declaracions dels departaments (en el primer arxiu adjunt podeu trobar la relació d’aquests centres) i replegàrem un total de 300 signatures (30 de professors de la Facultat de Filosofia i 270 de professors de secundària).

3) A mitjans del mes de març iniciàrem gestions per aconseguir una entrevista amb la Secretària Autonòmica d’Educació, Concepción Gómez, per manifestar-li la nostra disconformitat amb la reducció i mostrar-li diverses opcions que permetrien la recuperació de l’hora perduda (o, millor dit, furtada). L’entrevista va tenir lloc el dia 30 de març i en el seu curs va quedar clara la poca disposició de la conselleria per fer-se enrere o per trobar solucions alternatives. En aquella reunió aportàrem un informe que analitzava la situació i que justificava la recuperació de la tercera hora. En el link següent, corresponent al bloc “filosofilia”, podreu trobar un resum del que es va tractar en aquella reunió:

http://filosofilia-filosofilia.blogspot.com/2009/04/reunio-amb-la-conselleria-sobre-la.html

Vos enviem en el segon arxiu adjunt el text de l’informe que va ser aportat en aquella reunió.

4) El passat 19 de juny presentàrem en el registre de la Conselleria d’Educació les tres-centes signatures de professors/es de filosofia reclamant la tercera hora.

Arribat aquest moment queda clar que no hem aconseguit el nostre objectiu. Tanmateix podem dir que la resposta dels professors de filosofia amb els seus escrits i signatures ha superat les nostres expectatives (donada la falta d’infraestructura i medis de què disposàvem, la falta de connexió i distància entre els professors i les dificultats per fer-vos arribar les nostres iniciatives). En tot cas és el moment de decidir què fer: soterrar el tema i considerar-lo tancat o bé continuar el moviment. Nosaltres, els que més directament hem estat movent açò sota la denominació “Iniciativa en defensa de la filosofia”, considerem que de tancat res, la cosa està oberta i més que oberta: notem cada dia en les nostres classes de primer de batxiller el merder en que ens han ficat i creguem que per tapar-nos el nas no deixa la cosa de ser més pútrida i pudenta. No volem conformar-nos amb la situació i creguem que podem continuar amb una nova dinàmica: ja no es tractaria de convéncer a la conselleria, sinó de fer-se pesats i denunciar el desficaci en que s’està convertint la docència de la filosofia en la nostra comunitat (a la reducció s’afegeix el rotllo de l’EpC en anglés i el disbarat de les optatives de batxiller).

La nostra proposta consisteix en formar un gran grup de contacte dels professors de filosofia de la comunitat valenciana aprofitant les eines que Internet ens proporciona i estendre la xarxa de contactes entre nosaltres. Hem reunit en aquest procés un bon grapat d’adreces electròniques i creguem que aquest pot ampliar-se si els que rebeu aquest correu es preocupeu de fer-lo arribar a altres companys que no hagen contactat o no s’hagen assabentat de la moguda.

Per facilitar la nostra comunicació hem decidit utilitzar el bloc “filosofilia” esmentat abans, doncs és un espai que ens permet la participació i que està dirigit a la discussió i la promoció d’iniciatives a favor de la filosofia. Si voleu contestar aquest escrit podeu fer-ho publicant en el bloc o escrivint a la seua adreça electrònica o simplement contestant a l’adreça des de la que vos enviem açò.

Gràcies per tot.

Una abraçada,

Iniciativa filosofica

Els adjunts referits, com a link web:

Llistat d'instituts que enviaren les declaracions signades dels departaments de filosofia

Informe i propostes

La tercera hora de filosofia

Be, amics i amigues, sembla que hem perdut la primera batalla. Ha acabat el curs i el resultat és, novament, una assignatura menysvalorada amb dues hores només d'assignació setmanal, al nivell de la imprescindible religió catòlica (les capelles buides, però les dues hores d'adoctrinament pagat per tots per la gràcia de Déu continuen insensiblement i resten intocables: ningú no pot amb Satan), i de la nova aportació socialista al progrés cap a millor, ciències del món postmodern (o contemporani, no sé).

Possiblement tampoc no hauríem de sobreestimar el nostre paper en la formació de ciutadans crítics i intel·ligents, això seria el sensat, ser prudents, ponderats, i no suposar que sense nosaltres els alumnes no van a saber pensar per ells mateixos, no van a saber ser crítics -tindre criteri per a les seues decisions- i no ramat manipulable. No, no sigam pretenciosos. Però tampoc neguem que sí proporcionem eines per a pensar millor, per llegir millor, per a suportar la insuportable hipnosi col·lectiva millor sense caure del tot en ella. I si no ho fem, hauríem de fer-ho. I ho farem, amb dues hores, o amb una. Mentre pugam entrar en un institut públic*, ho farem.



Possiblement també per això convé -no és el moment de desvetlar a quins- que com a The Incredible Shrinking Man poc a poc anem desapareguent, poc a poc el nostre status ontològic siga més ridícul, i els nostres crits sonen com a febles susurros.

Religió, Ciencies del món contemporani, tutoria obligatòria en primer i segon (presencial, lectiva). Ho dic clar? Sí: Boromballa.

Així els batxillers són cada vegada més, com ja estava sent més que palés, una extensió de la ESO que era una extensió de la Primària que era una extensió de la Infantil. I no vull exagerar però quasi que m'entren ganes de continuar amb la simbiosi uterina.

La pretensió nostra, la de Iniciativa Filosòfica vull dir, era proposar un canvi de cromos, donat que la redistribució -que no supresió- de les hores de religió era impossible -que ens expliquen per què-, suggerir que la tutoria de primer fóra voluntària per compensar. No s'ha escoltat realment la proposta, sembla. A canvi, optatives redistribuides sense cap criteri pedagògic (l'antropologia de segon a primer, com si resolguera alguna cosa i no, pel contrari, empitjorara el que ja teníem: però és que no tenim cap Ratzinger que ens done divina protecció) i res més.

Conseqüències sense anàlisis profuns (convide seriosament al debat baix estes línies): pèrdua d'hores lectives de filosofia per als alumnes i per als professors (per tant pèrdua de llocs de treball, actuals i futurs); lamentable propedèutica per a la filosofia de segon de bat; pèrdua de status de la matèria entre els alumnes en primer amb el conseqüent resultat, nivell encara pitjor, ambient més difícil a l'aula. I sí, alumnes un poc -encara que siga només un poc- més idiotitzats.

Mentrestant sembla que l'any vinent continua la comèdia de la EPC en anglès amb professors que la impartixen en castellà (o valencià) i que passen per davant en la borsa dels que per antigüitat o mèrits estaven a punt de treballar. Impecable trama.

I nosaltres que farem? Callarem? Abandonarem resignats? Va a ser que no.

* Alguns companys també ho fan en centres privats. El meu reconeixement per a d'ells.

Juan Armenteros
professor de filosofia al IES Joan Fuster (Sueca)