tag:blogger.com,1999:blog-8923815571171123186.post1567816713122718820..comments2023-03-23T08:21:09.053+01:00Comments on FILOSOFILIA Contra la doma del sistema educatiu: EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA (EpC): autòpsia d'una mort anunciadaJuan Armenteros IES El Salerhttp://www.blogger.com/profile/01190726081871328529noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8923815571171123186.post-54328845453752710152008-08-22T14:02:00.000+02:002008-08-22T14:02:00.000+02:00Dos detalles me gustaría comentar a propósito de l...Dos detalles me gustaría comentar a propósito de la entrada de Agustí Zaragozá, y que me parece que constituyen la claves de la pedagogía política, acrítica, que disfrutamos en estos momentos tan democráticos.<BR/>En primer lugar, Agustí asevera sin parar mientes que los profesores son los que entienden de educación. Y yo no sé que les ocurrirá a los demás (si, por ejemplo, el profesor de Matematicas cuando explica cálculo diferencial tendrá una conciencia plena de su “acción educativa”) pero lo que sí se, porque me compete como profesor de Filosofía, es que mi disciplina se inaugura con la negativa argumentada de los filósofos atenienses a confundir “enseñanza” y “educación”, como principio fundamental del giro intelectual que caracterizará a un nuevo modo de “paideia”. La demostración de que la virtud no se puede enseñar es fundamental para entender el oficio de filósofo y la formación del ciudadano libre, y quien no alcance a comprenderla no debería ser licenciado en Filosofía, y mucho menos profesor. Por supuesto, algunos llevamos ya veintitantos años peleándonos a propósito con los funcionarios pedagogos de la Administración, que han pretendido –y políticamente lo han logrado- convertirnos en “educadores”, pero, aún así, esto no quita para que todavía se les pueda decir que sus razones son bastardas y dogmáticas.<BR/>En segundo lugar, se utiliza para caracterizar los valores de estos tiempos la contraposición popperiana entre “sociedades abiertas” y “sociedades cerradas” (y se pone entre paréntesis el nombre de Platón, como ya insinuara el mismo Popper, para señalar la autoría apologética de éstas últimas). No es momento de extenderse en la debilidad teórica de esta caracterización. A Popper, que lo que demuestra en el famoso texto es sobre todo su incomprensión total de la cultura griega clásica y su falta de conciencia crítica del capitalismo moderno, se le ha machacado esta chorrada en un millón de textos... No me detendré porque hay algo mucho más interesante que se manifiesta en el uso de esa referencia. Lo podemos llamar el “maniqueísmo imperante”. O sea, la reducción del caso a la dualidad progresistas/conservadores, éticos/obispos, talantosos/forenses, los míos amigos/los otros enemigos, los de mi tribu/los de la tribu de enfrente, los del PSOE/los del PP, los del buen rollito/los crispados, machistas/feministas, homos/heteros, etc, etc, etc... Esto es, un maniqueísmo que constituye la antítesis de cualquier tipo, aunque sea el más ínfimo, de pensamiento filosófico, que constituye la imposibilidad inmediata del único pensamiento verdaderamente plural que hemos pergeñado: la reflexión filosófica, llamada por Platón “dialéctica” (término que, curiosamente, define el procedimiento de comprensión de la realidad de una “sociedad abierta”).<BR/>Pienso que todas las cuestiones referentes a lo que significan las nuevas asignaturas propuestas por la pedagogía política se ponen sólidamente de manifiesto si uno atiende, con la mayor humildad, al magisterio de aquellos que han demostrado con suficiencia su capacidad para afrontar esas cuestiones filosóficamente, y en nuestro país resulta que pocos parecen capacitados para la tarea, aunque para subsanar tal carencia nos quede, menos mal, siempre la posibilidad de leer a Gustavo Bueno (remito a mi blog: http://desdelacavernadeplaton.blogspot.com/2008/06/desde-el-punto-de-vista-filosfico-los.html).<BR/><BR/>Un saludo a todos. Un petó i una abraçada.<BR/>Antonio Sánchez<BR/>Profesor de FilosofíaDesde la caverna de Platónhttps://www.blogger.com/profile/02003414820327344362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8923815571171123186.post-45327672406363195642008-07-15T02:34:00.000+02:002008-07-15T02:34:00.000+02:00He llevado a cabo un análisis del texto en el foro...He llevado a cabo un análisis del texto en el foro de la SFPA. Me ha parecido muy interesante y es imprescindible este tipo de reflexiones de cara al curso próximo. Un saludo.<BR/><BR/>http://www.sfpa.es/foro/index.php?board=3.0Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8923815571171123186.post-19346582428229684082008-07-14T09:32:00.000+02:002008-07-14T09:32:00.000+02:00Agustí i Enric, tant l'article con la rèplica dign...Agustí i Enric, tant l'article con la rèplica dignifiquen la filosofia i no només "pedagògicament", sinó políticament com assenyala Enric al final del seu comentari.<BR/><BR/>Clar que és una lluita política. Si fóra només una qüestió gremial com suggerixen alguns, molta gent que està menejant-se i connectant-se no tindria ni el més mínim interés. Un d'ells jo.<BR/><BR/>Comentava Agustí l'altre dia que havia conegut un xic que acabava d'aprovar les oposicions -fa un any- i que li feia igual tot, perquè ell era funcionari i treballaria fóra com fóra, encara que de bibliotecari. Ací tenim el nuc. <BR/><BR/>Ens importa a alguns -i siempre- que cada dia triomfe un poc menys la estupidesa que s'està ensenyorejant al món o al menys que no tinga bona conciència, com assenyalava Nietzsche.<BR/><BR/>Per això eixa horeta que hem perdut no és una qüestió pedagògica només, efectivament, sinó un pas arrere per a la intel·ligència col·lectiva, per a la llibertat. Tot això a la nostra microescala, micropolítica, la única que podem exercir, la única en la que som poderosos, malgrat les eleccions i malgrat els media. Eixa, a més, no ens la poden negar, tinga'm les hores que tinga'm i siga la EPC en anglés o en xinés. Eixa és la que estem exercint.<BR/><BR/>Una abraçada, amics<BR/><BR/>JuanJuan Armenteros IES El Salerhttps://www.blogger.com/profile/01190726081871328529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8923815571171123186.post-16931050015514957182008-07-13T18:19:00.000+02:002008-07-13T18:19:00.000+02:00Benvolgut Agustí, poques coses tinc a afegir al qu...Benvolgut Agustí, poques coses tinc a afegir al que dius. Si de cas, que em sembla injusta la teua caracterització de Plató com a defensor de la societat tancada (crec que ahí Popper no és just tampoc): precisament l´aristocratisme platònic s´oposava a la manipulació demagògica de les masses, tal i com la que estem patint amb aquest assumpte. Per això no tinc tan clar que aquesta qüestió siga cosa d´una minoria: que es tracta d´una minoria molt poderosa, això està clar. Però si la majoria de la gent no comparteix la seua actitud, per què no es revolta i diu que ja n´hi ha prou?<BR/>I és que, com tu molt bé assenyales, ací no ens trobem només amb un tema que únicament té a veure amb la defensa dels interessos corporatius del gremi de professors de filosofia. Estem assistint, per emprar el llenguatge popperià que utilitzes, a una lluïta entre els defensors de la societat oberta front als de la societat tancada, i aquesta lluïta cal ubicar-la en el seu context pertinent, tant a nivell de l´estat espanyol com a nivell mundial. Estaria bé que aquest blog tinguera una llarga vida com a lloc d´encontre, de debat i de reflexió, i en aquest sentit he associat el teu escrit a dos escrits que m´han agradat molt: un del sociòleg Enrique Gil Calvo (http://www.elpais.com/articulo/opinion/nueva/contrarreforma/elpepiopi/20080212elpepiopi_4/Tes), on parla de l´esperit contrareformista de l´Esglèsia actual, i un altre del politòleg Vicenç Navarro (http://www.vnavarro.org/wp/?p=367&langswitch_lang=ca), on parla de les tergiversacions de la història d´Espanya fetes per la dreta. Concretament, el punt que m´intesessa destacar és que Navarro, en caracteritzar el franquisme, no té cap mena de dubte a qualificar-lo com un estat feixista i totalitari del qual l´Esglèsia formava part. Aquest el punt: no és que l´Esglèsia tinguera molt de poder o prestigi durant la dictadura, és que formava part de l´estat totalitari franquista. És a dir, no és donava un dels ingredients essencials de la modernitat política, que és la separació entre Esglèsia i Estat, i aquest problema no s´ha resolt durant la tan lloada "Transición". És a dir, encara estem pagant una hipoteca política del franquisme. Tal volta tot açò et sembla una obvietat, però tenia ganes de dir-ho. Ens trobem en una batalla política (no educativa ni pedagògica).Enrichttps://www.blogger.com/profile/16694020729571329088noreply@blogger.com